Kniha KMENY
Preview # 5
V následujících týdnech budeme čtenáře Biggboss.cz zásobovat ukázkami z připravované knihy Kmeny, ve které si tým kolem Vladimira 518 posvítil na současné městské subkultury. Texty doprovází bohatý fotografický doprovod od Tomáše Součka, který s pražskými partičkami strávil skoro celé léto. Kniha se bude křtít 1. prosince v Meetfactory.
KMENY > TUNING
V přehledu kmenů prostě tuning nemohl chybět. Autorem textu je novinář a dlouholetý fanoušek “upgradování” aut Jan Charvát. Fotit se nemohlo nikde jinde než na srpnových Mimoňských válkách.
Při vyslovení slova tuning se většině z nás spíše vybaví mentální obrázek vyšperkované svítivě zelené Škody Octavia s neonovými světly pod prahy, hudbou řvoucí ze stažených okének a nezbytným spoilerem. Kdo jsou ale vlastně lidé, kteří si svá auta takto vylepšují?
Některé zdroje uvádějí, že tuning začal koncem 70. letech v USA, kdy se do země začaly dovážet tzv. importy – levná japonská auta, která se dala za pár dolarů upravit tak, aby dosahovala srovnatelných výkonů jako dražší domácí „muscle cars“ či dedikovaná sportovní evropská auta. Podle mě ale tuning existuje odnepaměti. To, že pračlověk přivázal opracovaný pazourek na kus klacku, a vytvořil tak funkčnější předmět, je ve své podstatě to samé, o co se nyní, desetitisíce let po něm, pokouší značná část tunerské komunity – vyzrát na soupeře a ohnout fyzikální zákony. Tuning je prostě technologická evoluce. I s nutnými slepými vývojovými větvemi.
Otisk tuningové scény v ČR počátkem desátých let 21. století lze najít při troše všímavosti všude: stačí mít otevřené oči na ulicích velkých i malých měst, prolistovat jeden z mnoha tuningových časopisů na jakékoli benzince nebo navštívit jeden z řady tuningových srazů, které se u nás pořádají od Aše až po Zlín. Jen na oblíbeném srazu na bývalém ruském letišti v Hradčanech – Mimoňských válkách – jsem v létě 2011 odhadoval návštěvnost na pět tisíc lidí, což je víc než na mnohých domácích hudebních festivalech. Sociální a společenské zařazení návštěvníků srazů je dost těžké, zobecnit se dá snad jen to, že většina majitelů „vytuněných“ aut jsou muži. V tomto machistickém prostředí montérek, oleje, spálených gum a spálených spojek se mezi sebou navzájem předhánějí ve znalostech technikálií a ženy v něm působí jako zjevení z jiné planety. Výjimky samozřejmě existují a ani já nemusím chodit daleko. Za rohem na Vinohradech je cukrárna, kam se každou neděli za její šéfkou a jejím kytičkami vyzdobeným Subaru Impreza WRX sjíždějí další majitelé téhle japonské automobilové legendy – jednoho z nejtuněnějších vozů posledních dvou dekád.
Rozvoj domácího tuningu ovlivnily i filmy jako Rychle a zběsile, důležitým faktorem byly ale také automobilky, které chrlily neustále stejné, uniformní a sterilní modely. A zatím vyrůstala generace lidí, která se chtěla odlišit, mnohdy za každou cenu. To dalo vzniknout nejen tunerství jako svým způsobem životnímu stylu, ale také celému novému průmyslovému odvětví, které vyrábí a montuje vše od lépe vypadající antény přes fólie na skla, chromová kola až po zdvojená turba, která přidají vašemu autu třeba dvě stě koňských sil. Tento tzv. aftermarketový průmysl zaměstnává jenom v USA až 4,5 milionu lidí, v ČR tyto počty jdou určitě do tisíců.
“To ti řeknu úplně přesně, co mě na to baví. Když jsem si to auto koupil, tak říkám, hmm, jede to. Jelo to 260, není to vůbec špatný. Ale musel jsi to auto relativně trápit, nebrzdilo a mělo hrozný jízdní vlastnosti,” říká Jan Starosta, vlastník tisícikoňového shelbyho. “Takže jsem udělal nějakou první úpravu brzdy, pak podvozku. Důležitý je, aby vždy brzdy a podvozek byly „rychlejší“ než motor minimálně z důvodů bezpečí. To auto zvládat není žádná sranda. Je to fakt crazy car.”
Nový Bigg Boss release Kniha KMENY!
Kniha se bude křtít 1. prosince v Meetfactory.
biggboss