Novej release z naší stáje je určitě dobrej moment pro interview s jeho autorem. Jelikož v připadě LA4 tahle příležitost nepřichází často, nemělo by tě následujících pár informací k desce Gyzmo a pozadí jejího vzniku minout.
Pro mě osobně je každá další deska výzva k dalšímu kroku. Dál, nebo třeba jinam, ale neopakovat se. Jak tuhle výzvu vnímáš ty?
To víš, že pro mě je to taky důležitý. Nejdůležitější. Vybírat si originální beaty a neotřelý témata a flow. Zároveň se ale i vracet k tématům typu jebat haters, kteří tady stále jsou a budou, proto to bude vždycky aktuální. Zas tak je ale neprožívám. Je to spíš hra.
Gyzmo je venku. Jakej máš pocit? Vnímáš ohlasy? Zajímaj tě vůbec reakce rapový / hudební scény?
Gyzmo je někde venku. Samozřejmě mě zajímaj ohlasy fans, kámošů hlavně, muzikantů, kterých si vážim ještě víc. Recenze nečekuju. Celkem mě zviklaly po Panoptiku a tu samou chybu už znova neudělám. Můžeš si za tim sebe víc stát, ale stejně tě to tak nějak voholí. Celkově, chci si cizí desku napřed poslechnout s čistou hlavou a ne být předem předpojatej cizím názorem, kolikrát zaujatym. Pokud by recenze dělali rappeři, četl bych je, ale my jsme v terénu a ne s komplexem u klávesnice. Nemůžu všechny kritiky hanit. Je samozřejmě spousta dobrejch kritiků, mnohdy tomu rozumí víc jak já, ale pořád mi tam chybí základ – praxe. Neni to žádná novinka, válka mezi autory a kritiky. Sere mě forma, kdy desku posuzuje jeden člověk. Mělo by se k tomu v jednom magu nebo na webu vyjádřit víc kritiků, ty bys měl možnost si jednoho vybrat podle toho, jak jsou ti jeho názory blízký a sledovat jeho recenze. Toho se držim u recenzí filmů na čsfd a je to nejobjektivnější cesta.
Jakým způsobem vznikaly texty? Píšeš spontánně, během hodiny máš napsanou celou věc, nebo lyrics stavíš delší čas jak stavebnici a poupravuješ postupně svý bars, dokud nejseš spokojenej?
Většinou večer něco napíšu s nakouřenou hlavou a ráno si to s čistou přečtu, a když tak něco předělám. Záleží hodně na tématu, ale během dvou večerů to mívám hotový. Pak už se k tomu nevracim a snažim se to pokud možno co nejdřív nahrát. Nemám rád, když ti text po napsání ještě 14 dní smrdí doma. Tak nějak pak z rapu mizí ta fresh emoce.
Co tě inspiruje? Myslim textově i hudebně. Co za rap, nebo hudbu všeobecně, teď nejvíc posloucháš?
Poslední dobou víc čtu a koukám na filmy a to mi pak přelejzá do textů. Chci víc dělat story texty. Načal jsem to Prahou a pořád se to se mnou táhne. Cizí lyrics mě zas tak neinspirujou, ale z CZ-SK je mi třeba hodně blízkej přístupem Boy Wonder nebo Cole. Jinak moji aktuální favorité: Gangrene -The Alchemist & Oh No – Gutter Water, The Cool Kids – Tacklebox, Black Milk – Album Of The Year, Slum Village – Villa Manifesto +Ep, Apollo Brown – The Reset, Reflection Eternal – Revolutions Per Minute, Guilty Simpson & Madlib – OJ Simpson, Danny Brown – The Hybrid.
Vždy jsem u tebe vnímal silný propojení s vizuální stránkou věci. Ať to bylo graffiti, nebo comics a cartoon estetika. Můžeš nám o tom něco říct?
Tak to úplně nevim, jak to myslíš. Graffiti je jedná velká estetika. Můj graffguru Mira2 mě vždycky učil, abych se snažil o tom písmenu přemejšlet ještě o kus dál, volnějš a taky o místě, kde ten piece děláš. Zasadit ho do rohu domu, pilíře nebo sídlištní zídky. Teď už ani nedělám charactery k věcem. Jenom ortodoxně písmo..yea.) Estetika je pro mě hrozně intuitivní. Něco máš ze školy, ale pak už to musíš posouvat sám.
Speciální zajímavostí pro fans je to, že ty sám jsi autorem předloh pro ilustrace v bookletu, který počítačovou postprodukcí prohnal Michal TRON Škapa. Co dál? Comics? Animovanej klip?
Mám nakreslený nějaký další ilustrace Gyzma a rád bych to právě s Tronem rozpohyboval.
Lidi tě pravidelně vídaj na pódiu s kapelou Indy & Wich. Tahle crew se ale údajně rozpadla, je to pravda? Co to znamená pro tvoje koncertní plány?
Sám nevim, jestli je to oficiální rozpad nebo jenom pauza. To je otázka pro kluky. Chci se každopádně víc věnovat sólo hraní s Enemym za zádama. Cítim, že už z toho nejsem nijak vystrašenej, jako jsem byl po Panoptiku, kdy to pro mě bylo naprosto nový. Určitě se ale něco spojí i s KMBL. Těšim se na shows a nový věci.
Na 4.2.2011 je ohlášen křest CD Gyzmo do pražského Rock Café. Můžeš prozradit nějaký další detaily? Hosté, support, djs?
Určitě dorazí všichni hosté z desky a jinak ještě proběhnou shows MAAT a Marata.
Djs Enemy, Lil Rowa a další. A speciální dekorace!
Když se ohlídneš zpět a měl bys vybrat stěžejní momenty ve svý rapový kariéře, který by to byly? Co si od rapu ještě slibuješ do budoucna? Máš nějaký sny?
Stěžejní momenty jsou pro mě některý věci, co jsem nahrál, včetně Prahy. Stěžejní moment je pro mě vlastně každá nová věc. Nemám tendenci mířit někam “nahoru“. Spíš bejt spokojenej s tim co dělám, což mě někdy při mý syrovosti pošle spíš dolů.) Je pro mě důležitá message v textech, ale s uvolněností. Ne kazatelství.
Vzkaz pro Bigg Boss fans?
Dík za podpěru )
Křest CD GYZMO
4.2.2010
Rock Cafe, Praha
Live: LA4, Marat, Maat
DJs: Enemy, Lil Rowa, …
518 vs. LA4