Nejnovější dílo Paula Thomase Andersona je monumentálně komorní. Pod základní narativní osou – setkání námořníka notorika ( Jacqueline Phoenix ) s uchýlným a charizmatickým vůdcem sekty ( Philip Seymour Hoffman ) – probublává děsivá pravda o pudové ochotě člověka přijmout autoritu a bezmezně se jí oddat ve snaze si usnadnit život. Pro Mistra se opilec, který cele nevěří jeho šílenému učení, nejprve stává výzvou pak nástrojem a (pro třetí příměr si jděte do kina).
Film stojí na famozních hereckých výkonech, kdy zprvu uměřenejšího Hoffmana jeho partner přehraje. Fyzická změna hlavní postavy se stává u Andersona asi trademarkem, protože Phoenixova vysazená lopatka mi velmi připoměla zkřivenou kulhavou nohu Daniela Day Lewise z předchozího PTA filmu “Až na krev”. Nicméně ve dvou děsivých momentech výbuchu Mistrova vzteku, Hoffman jasně prozradí psychickou nestabilitu své postavy, kterou předtím skrývá v tak jemných nuancích, že jsem se s takovým přednesem ještě nesetkal a pro mě tím pomyslný herecký duel vyhrává.
Bravurnímu podání Pheonixova námořníka pak nesmírně napomáhá kamera, která ve velkých detailech jeho tváře umožní rozehrát tak drobné záchvěvy, že je před dvaceti lety, podle mě, nebylo možné technologicky nijak zaznamenat v pohybu. Kamera ( Mihai Malaimare ) je vůbec nesmírně citlivá co do obsahu záběru, snímá například detail námořníka jak čte dopis, ale v perspektivní zkratce vidíme, že námořník leží na vyvýšené plošině obrovské bitevní lodi, která pluje oceánem. Monumentálně komorní.
Nejednoznačný konec filmu kdy režisér zčasti nechává příběh nedořečen má dohru ve skutečném světě. Například ke scientologii se dnes hlásí skoro osm milionů lidí…
Nástup náboženských sekt v Americe 50. let jistě umožnil i šok z války, která obnažila charakter lidstva. Proto se mnozí po zjištění čeho jsou lidé schopni začli utíkat k novým představám o spasení z vesmirných korábů a tak podobně. Strach z prožitých hrůz druhé světové války dnes již poněkud vychladl a mylně není dáván do souvislosti se současným děním. Přetrvání mocných sekt do dnešní doby dělá z filmu Mistr mrazivý velmi aktuální apel který si nenechte v žadném případě ujít zejména kvůli skvělým hereckým výkonům.
Film má premiéru v ČR 13. ledna 2013.
Jan Gemrot