518, Sifon, Vrbík
SPAM intw
Audiovizuální koncert SPAM – Another Brick proběhne za týden v Sukově síni pražského Rudolfina. Jak se skupina složená z Ondřeje Anděry (WWW), Davida Vrbíka a Vladimira 518 (PSH) dala dohromady, co je jejím smyslem a co se dá od jejich dalšího společného vystoupení očekávat, to vše je obsahem následujícího rozhovoru, který vznikl v produkci promotérské organizace f341.
Co je to projekt SPAM: Another Brick? Co má za cíl?
V518: Projekt SPAM vznikl jako vývojářská platforma pro práci se synchronizací zvuku, videoobrazu, laseru a eventuálně i světelné techniky. SPAM je nevyžádaná informace, stejně jako tenhle projekt je svým způsobem nevyžádaný a neočekávaný.
Sifon: Jeho cílem je výzkum uměleckých možností, co se týče audiovizuálních a dramatických útvarů, pokus o hledání nových médií a nalezení nový formy v umění.
Zásadní je pro nás spíše vlastní nadšení než všeobecný sdělení. Každý SPAM má jiné téma a novou cestu. Je to spíše o instinktech a o tom, že zážitek z hudby nepopíšeš v metaforách. Jsem rád, když se tělo napojuje na rytmus a vzniká individuální euforie.
Čím se projekt liší od předchozích SPAMů? V čem zůstane stejný?
V518: Stejný zůstává slovník, forma. Výrazně se změnil obsah. Karel Gott Prager je obsahově zasvěcen svému tématu a první SPAM měl v sobě jistou urban linii. Nyní nás čeká další událost, další krok, další cihla pro naší světelnou architekturu. Je to představení Another Brick, které vytváříme na míru Sukově síni v Rudolfinu. Another Brick je komponovaný útvar, obsahující některé fragmenty z Karel Gott Prager, Bit a naznačující možný vývoj k novému tématu a tím je Epilepsie.
Sifon: Posunul se ve schopnostech Davida Vrbíka a v maximech, který představujou dnešní technologie. Každý měsíc se nestačíme divit, co se David naučil. Navíc – on není operátor, ale umělec, takže všechno se děje rovnou v rámci uměleckého plánu, a tím se posouváme všichni.
David: Bit na piazzettě Nové Scény byl jenom desetinkový upgrade všech předchozích SPAMů. Na novém konceptu teprve pracujeme. Doufám, že v Rudolfinu budeme mít nějaké nové věci.
Prager se podílel na rekonstrukci Rudolfina. Je to jeden z důvodů, proč jste se rozhodli o něm znovu mluvit?
V518: Určitě je to jeden z důvodů, je to pokračování v započaté linii. Ale tentokrát není Karel Prager tím hlavním tématem, spíše kontextem, základem. Spojení Prager a rekonstrukce Rudolfina je pro mě zajímavé i z toho důvodu, že je pádným argumentem proti názoru, který líčí Pragera jako necitlivého architekta.
SPAM vytváříte pouze vy tři. Jak dlouho už společně spolupracujete? Co máte společného?
David: Spojuje nás SPAM, TOW, Bigg Boss a WWW. Rozdílní jsme ve všem ostatním.
V518: SPAM byl původně jen taková drobná odbočka od divadelní skupiny TOW, taková audiovizuální laboratoř. Tím jak polevovala vůle k pokračování TOW, rostla chuť dělat SPAM. Zakládajícími členy jsem já a David Vrbík, později se přidal Ondřej Anděra. Naše sounáležitost je dána láskou k podobným věcem, technologii, zvukům, gridům, timelineám a podobně. Společně i často vizualizujeme koncerty projektů vycházející pod Bigg Boss labelem, ať jsou to WWW či moje sólo deska atd.
Sifon: TOW mě oslovilo, když na několik jejich představení odpadnul Vladimir 518, uměl jsem totiž pracovat s programy, které používali. Podruhé si na mě přirozeně vzpomněli, protože jsem znal MIDI noty. Nejzákladnějším impulsem ale byla hudební spolupráce s Davidem a přátelství s Vladimírem přes graffiti.
Pracujete na projektu všichni dohromady nebo si práci rozdělujete? Je těžké dát představy tří lidí v jeden výsledný celek?
V518: Navzájem se známe a respektujeme. Víme, co je koho doména, a spíš se těšíme s čím, kdo přijde. Pracujeme odděleně i pohromadě, navzájem se doplňujeme.
Sifon: Naše spolupráce je pořád výjimečná, ani se nehádáme. Je zázračný, že se tři lidi stále shodnou a nehážou na sebe problémy. Je to pro mě hodně vzácný spojení.
David: Spolupráce probíhá poklidně. Tracky děláme odděleně, celkovou dramaturgii a vizuály kompletujeme společně. Kupodivu se nám daří představy naplňovat v naprosté shodě. V TOW jsme měli pravidlo: pokud jeden z nás nesouhlasí, hledá se nové řešení.
Proč by měl být uveden právě v Rudolfinu? Bude tento prostor protikladem k tomuto projektu? Jak se navzájem ovlivňuje místo konání koncertu s koncertem samotným?
Sifon: Jedním z důvodů je to, že Rudolfinum ještě nikdy podobný projekt nezažilo. A my se budeme snažit mapovat celej objekt, takže to může bejt propojení technologie se starou architekturou. V zásadě: pokud má prostor ducha, nebráním se ničemu. Rudolfinum je trochu výzva, protože to není žádným způsobem divná architektonická budova nebo naopak klasický divadlo… Dalším důvodem je určitě zajímavej střet lidí, kteří neznají naší hudbu, ale znají Rudolfinum. Mohou zjistit, že i elektronická hudba by se mohla stát “vážnou hudbou” z hlediska kompozice a provedení. SPAM je taková “progresivní vážná hudba”.
V518: Jako protiklad vůči nám Rudolfinum určitě nevnímám. SPAM má naprosto současný výrazový slovník a hodí se kamkoli, kde současnost žije. Exteriér i interiér budov, moderních i historických, honosných i rozpadlých. Místo určitě masivně ovlivňuje náš koncert, SPAM je založen na reakci a interakci s okolím. I Rudolfinum se okamžitě stane součástí nové verze Bitu.
Myslíte, že je v 21. století důležité propojit audiovizuální stránku? Je jedna samotná už málo? Fungují tyto dva světy (audio, vizuál) i odděleně? Může si člověk pustit pouze hudební záznam a zaujme ho i bez vizuální stránky a naopak?
V518: Disciplíny budou, a je to dobře, fungovat i nadále odděleně. Samotný poslech hudby je svým způsobem nenahraditelný, stejně jako obraz na zdi nepotřebuje zvukový doprovod. My se ale pokoušíme o něco dalšího, nového. Spojením vjemů se samozřejmě i umocňuje zážitek, tohle všechno je jen začátek. Pomalu přichází období 3D obrazu a následné skutečné simulace situace. Princip je furt stejný, forma se rozvíjí, což umožňuje i nový druh zážitků.
David: V poslední době jsem vytvářel scénickou muziku k tanečním představením, jež odtržená od tance nedává moc smysl. Protože jsme se v TOW zabývali komplexním vytvářením nálady a propojením hudby, jevištní technologie, projekce a laseru. Není možné vytrhnout jednotlivost. Na druhou stranu WWW si klidně pustíš bez vizuálu. Myslím, že taky pomáhají texty.
SPAM je plný digitálních technologií. Čím vás tolik oslovily a jak dlouho se s nimi učíte? Je stále co objevovat?
V518: Variabilita, digitální romantika, rychlost, barevnost atd. Objevovat bude naštěstí nutný až do smrti, tempo je závratný….
Sifon: Digitální technologie mi umožnily fungovat naprosto samostatně. Tím odpadly i diskuse s jinýma lidma o tom, jak má daná věc vypadat. Můžu se pohybovat ve světě vzruchu, abstrakce, vážný hudby. Jsem tvůrce od začátku do konce. Dotykový a světelný nástroje jsou moje osobní fascinace. Od třinácti let mám rád J. M. Jarra, který byl průkopníkem z hlediska těchto technologií. Baví mě, co plive dnešní doba – to, že si člověk může vymyslet vlastní techniku hraní i myšlení. Zároveň možnost interaktivity v rámci audiovizuální komunikace, v níž se projevují individuální osobnosti. Myslím, že pro děti je to lepší než klavír. Pro mě by bylo tvoření hudby bez digitálních technologií náročný na čas a na lidi. Ale láká mě fúze.
David: Výhodná je rozhodně možnost komplexního zpracování čehokoli. Náš systém (říkáme mu Otesánek) se vyvíjí spolu s námi a poslední dobou funguje bez problémů.
Komu je SPAM: Another Brick určen? Předpokládáte, že přijdou lidé, kteří vás již znají skrze vaše ostatní projekty, nebo přiláká ty, co vás neznají, ale láká je tohle unikátní spojení?
Sifon: Myslím si, že je to napůl, V518 je větší jméno než WWW, takže buďto lidé přijdou proto, že mají rádi Bigg Boss nebo nevěděj, o co jde… Zároveň SPAM přiláká lidi, který jsou kolem Nový Scény ND, a zároveň ty, kteří jsou zvyklí chodit do Rudolfina. Na SPAM už chodí určitý okruh lidí – hiphoperů, který už zajímá všechno, co děláme – byť naprosto mimo žánr.
PSH, WWW, TOW, SPAM – zkratky vás provázejí všemi projekty. Jaký je jejich důvod? Zkrátit čas? Zrychlit tempo v uspěchaném světě? Omezit se na tři znaky? Na ano/ne? Na jedničku a nulu?
V518: V podstatě ano. Pohybujeme se v období všelijakých sekvencí čísel, písmen, znaků. Zkratka skutečně zkracuje, tím urychluje a zrychlení je zajímavé… Přestože i pomalost jedna z typických aspektů naší práce.
Sifon: Dobrá zkratka je silný grafický symbol. Působí jako razítko, stává se znakem. WWW jsou vlastně “zuby”, ale SPAM a BIT jsou už vlastně konkrétní slova… Možná je to postižení z hip-hopu, kde je zkratek spousta. Většina kapel a umělců, které jsme poslouchali, je používá.
f341