Mix vs. Master
by Tomáš Sochůrek
Celkem často se mě lidi ptají, jestli bych jim nahrál a zmástroval nějakou jejich věc. A pak mluvíme a mluvíme, padaj slova jako: stopy, mikrofony, kompresory, delaye, reverby, analog, digitál a spousta dalších nutných slov, ze kterých máš ten pocit, že si na správným místě ve správný čas. Je to něco jako warm up před mejdanem. Občas se ukáže, že slova sice skvěle plynou, ale mají pro každýho jiný význam. Z požadovanýho mástru je vlastně mix a WTF co je master? Je v tom chaos.
Takže kdo jede dál, může si přečíst, co si o kombu MIX-MASTER myslím já.
MIX:
V zásadě smíchání několika stop do sebe. I smíchání akapely v jedný stopě a instrosky v druhý je mix. Jasně je to easy, ale je to mix. Většinou je stop víc, v olschoolu to bylo tak 10-15 stop. To už dávno není pravda a nový věci, někdy překračují 100+ stop. Tady vzniká celkový zvuk skladby, vymýšlí se vychytávky, dělají se tučný vokály a zvuk bicích co tě sundá z křesla. Na každý zvuk si můžeš sáhnout a pohrát si s ním, aby co nejlíp zapadl do skládačky. Výsledkem týhle práce je jedna stereo stopa, obvykle nazývaná MIX a nebo 2track, která vznikla smíchaním jednotlivých elementů k sobě.
Něco o přípravě jednotlivých stop. Pro kvalitní práci je nutností, mít zakladní zvuky separátně.
Rytmická sekce:
Samostatně kopáky, virbly, hajtky, perkuse, to je základ bicích, další záleží na stylu hudby. Basa je druhý základni element, samostatně.
Melodie harmonie:
Další je parta zvuků, které dělají hudbu hudbou. Ty nejdůležitější každý zvlášt, ostatní mužou být v logických submixech. Záleží trochu na zkušenostech a časem se to poddá. Když nevíte kolik čeho udělat, zeptejte se :)
Vokály:
V současné době vyžadují velkou péči, takže mít oddělený hlavní vokál, boost vokály a feeliny je k nezaplacení.
Já osobně mám rád téměř všechny zvuky zvlášt. Je ale jasný, ze když producent dělá pracně nějaký vrstvený zvuk, který se ve studiu nedá snadno udělat, ať to zůstane tak jak to udělal. Hudba je umění :)
Nedávno mi říkal jeden anglán, že chce aby mu beatkakeři/producenti, dávali stopy nástrojů se svým efektovaním( EQ, komprese, distorze etc). Přislo mi to zvláštní, na to mi řekl, že když je za míchače, tak svojí práci – mix udělá nejlíp jak umí, ale do záměru tvůrce se necpe. Když je problémek, rěší se to výměnou zvuku u beatmakera/producenta. Když je za producenta, tak si zvuky nástrojů a procesing vybírá svůj. Má to logiku, chci to taky tak:)
Zkrácená verze tohodle psaní zní: Vsechny efekty co tam máte tam nechte, vypněte jen REVERBY a DELAYE! Jo a taky limitery a spol na vystupní šavli :)
Exportujte všechny potřebné stopy od stejného začátku, i když zvuk zazní až na konci! Osobně preferuju mono stopy u zvuků, které jsou mono tzn. v obou kanálech levém i pravém hraje to samé. Stereo zvuky pak samozřejmě stereo, to jsou ty co jim hraje z každého kanálu něco jiného. Zapsání informace kolik BPM skladba má, někam to texťáku, vám zajistí pohodlnou editaci v případě dělání změn a aranži a obdiv u chlapíka ze studia.
Formát exportu má víc možností:
dnes běžně mezi 24-32 bit a 44.1 až 96khz lidi říkají: exportuju to na 32 bit 96 khz, aby to mělo super zvuk. Jo to mají pravdu, ale to má smysl, když nahrajete zdrojový data (syntáky z krabic, bicí z mpc) do počítače taky v takovýmhle rozlišení. 16bit nebo 24bit převedený na 32bit nehraje lip, jen zabírá víc místa ne disku.
Audio CD má datový rozlišení (formát) 16bit a 44.1 khz a mptrosky ještě méně. Já bych to nehrotil :)
Jsem fanoušek 24 bit 44.1khz pro elektronickou budbu. Větší rozlišení 24bit 88.2khz se hodí na akustický záležitosti. Konec technického psaní. Jo určitě se najde někdo, kdo nebude s touhle technickou částí souhlasit, má to povolený, jsem hipík.
MASTERING:
je proces, kdy se se jednotlivé stereo mixy k sobě přibližují zvukově, dynamicky a hlasitostně. Podobný je face lifting, nebo pro fanoušky aut, ruční mytí a leštění:) Maximální péče, oslňující výsledek etc. etc., další superlativy si doplňte. Cílem masteringu je, aby skladby hrající za sebou na CD pěkně plynuly a ucho posluchače si řeklo, jo to mě baví! Co že je to za kapelu?
Mastering má jestě jednu část a tou je příprava pro výrobu CD, tam spadá natrackování, CD text a různé kódy. Úplné finále je pak vypálení CD a nebo vytvoření DDP image s konečnou podobou nahrávky a zaslání do továrny.
To je v základu všechno, pokud někdo chce vědět víc, může mi napsat.
Tomáš Sochůrek
studio.jizak.cz