Poznámka úvodem: původně měl autor článku v plánu nahodit jen slideshow fotek úžasných detailů z konstruování největší lodě světa, když si ale začal zjišťovat, o co vlastně jde a jak to vypadá a funguje, musel to celý trochu předělat, doplnit a zestručnit. Takže nově i s úvodem.
Každý odvětví produkce má svý krále, šampiony v kvalitě, velikosti nebo ideálně obojím. Takovýho vládce má i loďařská kategorie kontejnerových lodí, kterým je typ lodí Maersk Triple E. Desítku jejích zástupců si už v roce 2011 objednalo dánský rejdařství za celkovou sumu 3,8 miliard dolarů, přes 90 miliard korun.
Cena slušná, není se ale čemu divit. Lodě se se svou dýlkou 400 a šířkou 59 metrů stanou vůbec největšími na světě. Pro představu: na stavbu jedný lodě padne tolik železa jako na 8 Eiffelovek. Můžeme vypíchnout ještě pár bonusů: loď má výkon asi 43 000 koní a naskládáte na ní dosud nevýdaný množství kontejnerů, přes 18 000 (při rozměru kvádru cca 6×2×2m).
Název Triple E má ilustrovat 3 základní cíle konstruktérů: E conomy of scale, E nergy efficient a E nviromentaly improved. A cíle se fakt dosáhlo, spotřeba paliva klesla oproti předchozímu modelu o 27%.Uvádí se, že trasu Šanghaj – Rotterdam zvládnou tyto lodě za pouhých 20 dní – a při odhadovanym zisku 40 000 korun za jeden kontejner na týhle trase to taky dělá slušnou sumičku…
Pro vyšší kvalitu fotek se překlikněte sem.
matthew b