Logo text

Death by Design > Batman v architektonickém retro thrilleru

C A
05 08 2015

Představte si, že rakouský režisér Fritz Lang, tvůrce legendárního opusu Metropolis, má už ve 40. letech chuť a prostředky na to, aby mohl natočit seriózně pojatého The Bat-Mana. Přesně z takové ideje vychází svérázný komiksový neo-noir Death by Design scenáristy Chipa Kidda a kreslíře Davea Taylora. A spíš než Temný rytíř tu ústřední roli sehrává Gotham City, v jehož vizuální identitě se střetává půvabná statická minulost s agresivní hybnou současností.

Příběh je inspirován skutečnou demolicí původního, architekty opěvovaného nádraží v Pensylvánii v roce 1963 a rovněž kolapsem jeřábu na Manhattanu, k němuž došlo v roce 2008. Kidd dané události zasazuje do imaginárního rekonstruovaného Gothamu, v jehož železobetonovém jádru probíhá celá řada urbanistických veletočů. Batman se mezitím pokouší zabránit čistce místních zkorumpovaných politiků a byznysmenů. Ti drasticky zasahují do celospolečenského vývoje města, přičemž jejich počet se začíná sužovat podezřele závratnou rychlostí. A nestojí za tím vším ani tak maniakální Joker, jako spíš tajemná osoba s vizáží pilota z 2. světové války. Podepisuje se coby Exacto.

Děj sám, jeho vizuální ztvárnění, titulní hrdina i „záporák“, vše je plně podřízeno profilu nejslavnějšího komiksového města všech dob. Celá metropole v Taylorově kreslířském pojetí působí jako rozsáhlá aréna, kde se svádí urputný souboj mezi poklidnou modernou a brutální postmodernou. Na jedné straně je potemnělé city zaplněno impozantními mrakodrapy oblých linií, mezi nimiž Batman v letu kličkuje v šedočerném kostýmu s geometricky vycizelovaným symbolem netopýra na hrudi (přímý odkaz na Da Vinciho konstrukci křídel). Impozantní stavby jsou přitom neskrývanou poctou architektonickému kreslíři Hughu Ferrisovi z jehož velkorysých, detailně propracovaných návrhů světová popkultura čerpá směle dodnes. Na té druhé jsou to pak futuristicky vyhlížející stavby čerpající z organičnosti přírody i z aktuálních trendů a současných tvůrců (jeden z vystupujících projektantů se v příběhu jmenuje Kem Roomhaus a je parodií na renomovaného Rema Koolhaase), kteří mají Gotham velkolepě přenést do nové dekády.

Jednou z point Death by Design tak skutečně může být právě tahle (ná)silná kolize mezi starým a novým. S tím, že Kidd se ve svém scénáři jasně staví na stranu stabilního odkazu architektury z 20. a 30. let minulého století. Při jeho vizáži zapáleného komiksového retro geeka se ostatně ani není čemu divit.

Ondřej Čížek