Logo text

City Strips > Superhrdinové zmizeli, zůstala jen města

C A
14 08 2015

I kdyby po londýnské kreativní smečce p—o—i.net zůstaly jen čtyři čísla City Strips, na zapsání se do knihy sympatických popkulturních výstřelků to bohatě stačí. Řeč je o pozoruhodných komiksových sešitech, které legendární superhrdiny derou do ústraní a nechávají vyniknout jejich domácí rajóny, tedy horlivě tepající nebo pomalu vydechující velkoměsta. První číslo zaměňuje Amazing Spider-Mana čistě za Amazing City, druhé zase velebí Metropolis neboli Super City, třetí vzývá Hulkovo The Increbible City a čtvrté nese prostý a jasný název Gotham. Neočekávejte bubliny ani ústřední psychopaty v kostýmech, vaší pozornosti tady kralují jedině celky a detaily, exteriéry a interiéry jednotlivých metropolí. Komiksové legendy jsou tu sice cítit na každém rohu, nicméně jsou pro vás dokonale nepolapitelné. City Strips v tomhle ohledu skutečně působí jako neotřelé příběhy o mezerách, které vznikají mezi jednotlivými panely. A přesto, že „vyprávění“ je na první pohled statické, každý z 32stránkových sešitů v sobě ve skutečnosti ukrývá dynamičnost pohybu. A ještě jedna věc je tu klíčová. Všechny tyhle černobílé krásy dohromady podávají zajímavý a patřičně ucelený pohled na vytváření profilů slavných měst v superhrdinském komiksu v rozmezí od 40. do 70. let minulého století. Zjišťujete, že žádné z nich nestojí zcela na vlastních základech, jejich tvůrci si libovolně kradou elementy z reálného New Yorku, Chicaga nebo San Francisca. Jediné rozdíly tkví v míře, s jakou tyto části samplují do výsledného, někdy více, někdy méně chaotického urbanistického celku. V každém případě velká libost pro komiksového a architektonického geeka v jednom. Dobrou chuť.

Ondřej Čížek