Logo text

Křest knihy Typo 9010 > 8. prosince

BB B
29 11 2015

Typo 9010
České digitalizované písmo 1990–2010

BiggBoss má tu čest vydat mimořádnou publikaci Typo 9010, encyklopedicky shromažďující česká digitální písma. Začíná v roce 1990, v období, kdy fotosazbu a ruční překreslování písem nahradily počítače, a končí v roce 2010, v okamžiku, kdy v České republice působí téměř desítka malých písmolijen. Zachycuje nejdůležitější okamžiky v nejstarším písmovém ateliéru na UMPRUM v Praze a shrnuje podstatné oborové události. Publikací prostupují texty českých a zahraničních typografů, které popisují atmosféru doby. Snahou publikace je poprvé co možná nejpodrobněji prezentovat českou písmovou tvorbu v jejích digitálních počátcích, a zařadit ji tak do světového kontextu.

Během posledních dvou desetiletí vznikla v České republice řada písmových návrhů, které dobře známe, ale stejně tak spousty těch, které skončily v šuplících, ztratily se, nebo zůstaly na starých disketách ve formátech, které dnes stěží otevřeme. Pokusili jsme se jich vypátrat co nejvíce, původní digitální soubory jsme v případě potřeby renovovali a vytvořili z nich použitelné písmové soubory. Tuto sbírku jsme následně uspořádali do publikace, která funguje jako písmový vzorník. Mnohá z těchto písem mají svůj unikátní příběh: některé z nich se dozvíte v doprovodných textech publikace. Celkem kniha na 288 stranách představuje 399 písem od 103 designérů.

Autor konceptu knihy Tomáš Brousil je dlouholetým spolupracovníkem labelu BiggBoss. Je autorem designu CD LA4 Panoptikum (2007), jeho písmo Monopol vtisklo tvář kultovní sérii knih Kmeny a v neposlední řadě vytvořil alternativní logo BiggBoss, používané naším knižním vydavatelstvím. Tvůrce písma, typograf a pedagog Tomáš Brousil založil v roce 2003 vlastní písmolijnu Suitcase Type Foundry, kde nejen digitalizuje historická písma, ale především vydává vlastní písmové rodiny. Produkuje rovněž písma na zakázku pro různé instituce a firmy, např. Umprum (2012) pro VŠUP v Praze, Brzda (2006) pro malíře Pavla Brázdu a mnohé další.

V roce 2014 založil společně s Radkem Sidunem písmolijnu Briefcase Type Foundry, která digitalizuje dosud nerealizované návrhy českých a slovenských písem a pomáhá vydávat písma současných mladých autorů. Radek Sidun se věnuje hlavně písmu a typografii. Vystudoval UMPRUM v Praze. Figuruje jako konzultant mnoha písmových designerů a písmolijen po celém světě. Pracoval ve studiu Cornela Windlina ve švýcarském Curychu. Společně s Tomášem Brousilem jsou asistenty v ateliéru písma na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Editorkou knihy Typo 9010 je Petra Dočekalová studentka ateliéru Tvorby písma a typografie na VŠUP. Zabývala se organizováním přednášek a workshopů zaměřených na typografii. V roce 2013 vytvořila na UMPRUM katalog Jaroslav Benda a písmo. Pokračuje v magisterském studiu na téma skriptů a je stážistkou ve studiu Suitcase a Briefcase Type Foundry, kde pracuje na nových abecedách a technické podpoře fontů.

Autorka grafického konceptu knihy Zuzana Lednická vystudovala navrhování a technologii výroby hraček na Střední uměleckoprůmyslové škole a grafický design u prof. Zdeňka Zieglera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové 
v Praze (1993–1998). Od roku 1995 pracuje ve Studiu Najbrt. Je držitelkou řady cen za design, mezi jinými i bronzové medaile ze soutěže o Nejkrásnější knihu světa roku 2012 za knihu o Libuši Niklové. Hrdá je i na svůj podíl na knihách o fotografce Evě Fukové nebo Zdeňku Zieglerovi, na knize Czech 100 Design Icons, plakátech pro divadelní představení Bez kyslíku a film Bez doteku nebo na vizuální styly pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. V roce 2006 založila značku mojemoje, která vyrábí limitované edice tašek, porcelánu, snowboardů i doplňků pro děti.

Křest knihy proběhne už 8. prosince v Cafe Jedna (Veletržní palác, Dukelských Hrdinů 530/47, P7) a můžete si ji předobjednat ZDE.