Už je to nějaký týden zpět, co Doemixxx na svém Instagram profilu odkázal na legendu M1. Rozhodl jsem se, že si přiblížíme její raritnější verzi v úpravě AHG a celý příběh. Bylo vyrobeno celkem 456 vozů, z toho 10 v úpravě AHG, toto je jeden z nich…
M1 se začala vyrábět v roce 1978, byla to reakce na legendy jako Lamborghini Espada, Countach, Ferrari 308 GTB a 512 BB. Dle mého názoru je tím nejexotičtějším, co kdy BMW stvořilo a právoplatně se řadí mezi top 10 supersportů 70.let. Šlo o limitovanou sérii, převážně ruční výroby, s designem od Giorgetta Giugiara, který měl na svědomí i kdysi zmíněný BMW Glas 3000 by Frua. Vůz je postaven na speciálním závodním podvozku s nezávislým zavěšením všech kol, která jsou odpružena soustřednými vinutými pružinami, má trubkový rám (příhradový), sloupky z lehkých slitin a ochranný rám v přední i zadní části vozu.
BMW Motorsport měl v plánu vyrobit přesně tolik kusů, aby se s M1 podle pravidel FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) zařadil do 5. skupiny. Federace ale upravila pravidla tak, že bylo zapotřebí minimálně 400 vyrobených kusů pro vstup do 4. skupiny, takže se BMW rozhodlo odložit závodní program, vyrobit jednu sérii vozů a pokračovat v dalším vývoji. Procar Championship byl uveden na jaře roku 1978 spolu s představením silniční verze M1. Celý šampionát nakonec trval pouhé 2 sezóny (1979-1980), ale i tak se zapsal do dějin – bylo to právě kvůli M1. Rozšířené blatníky, agresivní přední spoiler, masivní zadní křídlo a obrovská síla – to byly její hlavní charakteristiky.
V roce 1982, když skončila produkce M1, navrhl Peter Gartemann, prezident a majitel AHG dealership BMW, vytvořit limitovanou sérii vozů M1 inspirovanou závodní verzí Procar s homologací pro silniční provoz. Byla určena pro stávající majitele vozů formou přestavby. Jak můžete tušit, nešlo pouze o závodní body kit, hodně se odehrálo i pod kapotou… Úprava obsahovala závodní nastavitelné odpružení, 16 palcová kola BBS (vpředu široká 8 palců, vzadu 9), motor upravený na výkon 350 HP, speciální závodní spojku, nový závodní výfukový systém, závodní zadní křídlo, interiér zůstal zachován v kůži, přibyly pouze přídavné reproduktory. Jako třešničku na dortu si každý zájemce o tuto úpravu mohl nechat udělat lak od známé německé lakovny Hermann Altmiks. Dá se jistě čekat, že každá sranda něco stojí a tak si člověk pro kus individuality musel sáhnout opravdu hluboko do kapsy – hlavně kvůli náročnému a extrémně drahému procesu homologace, který se týkal zejména křídla. Možná proto vzniklo pouhých 10 exemplářů pro pár vyvolených…
Parametry:
Motor: uprostřed, 3453cc (M88) DOHC, 6 válců, 24 ventilů, mechanické vstřiky Kugelfischer,
Výkon: 350 HP
Převodovka: závodní, 5-stupňová manuální
Podvozek: nezávislé zavěšení, soustředné vinuté pružiny
Brzdy: závodní kotoučové
Karoserie: M1 Procar body kit v barvách BMW Motorsport trikolory
Vyrobeno: 10 kusů
Odhadovaná cena: 20 000 000,- Kč
Porovnání s klasickou M1:
Zed P