Logo text

Filip Turek > Od Jaguarů přes hořkou příchuť dnešní doby až k tónům lesních rohů

BB AU
04 05 2016

President a zakladatel Jaguar Klubu České republiky, majitel portálu www.jaguarclub.com, mezikontinentálně uznávaný odborník na výjimečné vozy a v neposlední řadě velice zajímavý člověk, to vše ztělesňuje Filip Turek.
Udělat rozhovor nejen o autech bylo mým velkým přáním, vážím si toho, že bylo vyplněno.

Zdravím tě, Filipe, poprosím o krátké představení.

Jmenuji se Filip Turek, jsem jednoduše milovníkem svobody a v mém pojetí vnímání nejvyššího umění v podobě ženské a automobilové krásy. Jsem sběratel, obchodník, zabývám se renovacemi a v podstatě vědeckou činností v mezích určitých směrů automobilového světa mimo jiné.

První spolupráce mezi tebou a BiggBoss proběhla při natáčení klipu Co bude až nebude rap. Jak k ní došlo, jaká byla tvoje role? Jaké vozy přesně jsi pro natáčení vybral a proč?

Zavolal mi Vladimír 518, že by rád nějakou formou propojil automobilový svět s hudebním, logicky se to projevilo v klipu Co bude až nebude rap, kde i zazní „sbírka Jaguárů, řehtá v mý stáji“. Vzhledem k promyšlenosti jak textu, tak samotného klipu, tam bylo vhodné obsadit vytříbenější technické vzezření než je obvyklé v hudebních klipech. Klip se natáčel ve dvou Jaguarech XJ přímo na Jižním Městě. Jeden z těch Jaguarů byl právě můj zimní vůz s manuální převodovkou, takže nebyl problém jej protáhnout bokem po sněhu.

Dále můžeme vidět tebe a Jaguary XJS Convertible v klipu Planeta Praha remix. Jde přímo o tvé vozy? Planeta Praha je zatím poslední klip s tvou spoluúčastí, můžeme se někdy v budoucnu těšit na další Jaguáří oživení BiggBoss klipů?

Vlastně všechna ta auta v klipech byla moje, ale dnes už z nich vlastním pouze jedno, je to vlivem toho, jak se neustále posouvám dál a i proto by další oživení mělo být extrémnější. Jeden námět nám již vyprchal, tam měla být vířivka, modelky a veksláctví, ale to, co by mělo jednou proběhnout, je můj klasický Bentley, dekadence a perverze… Víc nemohu prozradit a realizace záleží samozřejmě především na Vladimírovi.

Jak bys ohodnotil spolupráci mezi tebou a BiggBoss? Byla pro tebe něčím přínosná, bavilo tě natáčení? Jsi často oslovován kvůli nějaké formě spolupráce s umělci nebo známými osobnostmi?

Zatím v každém klipu s Jaguary je záběr, jak jedu bokem, takže mne to bavilo z toho pohledu, že tam je nenápadně zachycena má přirozenost. Spolupráce se skvělou soustavou inteligentních a kreativních lidí, kteří mají své vlastní představy o světě a svou vlastní „planetu“ ve sluneční soustavě velkoměsta, je pro mne další přirozeností a tedy zásadním přínosem. Mou třetí přirozeností v reakci na tuto otázku je právě mé časté odmítání ostatních nabídek spolupráce s umělci. V Jaguaru mi hrál na kytaru David Koller, nebo se mi u něj fotila například Petra Janů a podobně, ale do klipů nebo prostě náročnějších projektů se mi chce jen velmi ojediněle a jen s někým, jehož tvorba mi nějak hlouběji imponuje nebo dává smysl.

Je všeobecně známo, že do oblasti tvého hlavního záběru spadají britské vozy, potažmo Jaguary, Aston Martiny atd., řekněme z období 60. – 90. let. Určitě se ale najdou další země a značky, které tě zajímají. Kdybys mohl vybírat ze všech zemí (kromě Velké Británie a řekněme Německa), které značky a konkrétní skvosty obdivuješ?

Mou zásadní vášní je design, architektura a estetika technických objektů. Vedle staveb obdivuji avantgardní tvary některých anglických a italských karosérií jako formu nejvyššího umění. Tam se střetává i láska k automobilovým skvostům jako technickým celkům. Můj nejmilovanější Rolls-Royce má italskou karoserii od Pininfariny. To hovoří za vše. Abyste dosáhli v oboru automobilového odborníka absolutna, musíte vědět, kam chodil do restaurace člověk, který ta auta v Itálii, nebo Anglii, navrhoval, kde bydlel, jak vypadala továrna, jak se vyvíjela politická a společenská situace v dané době a ve směrech, kam byla tato auta určena. Musíte znát osudy jednotlivých aut, ale i lidí, co stáli za nimi a samozřejmě trh a jeho historický vývoj. Pak můžete zase třeba na druhé straně koule díky osudu narazit na ten pravý kus původem z Coventry, Crewe, Newport Pagnell, Maranella, Sant’ Agaty a tak podobně… Automobil je ikonická koncentrace všech zásadních směrů lidských umění, je to technicky propracovaná a funkční socha protkaná stroji, fungující na principech všech známých věd. Obdivuji Lagondu jako vesmírnou ikonu a zmíněné britské vozy, ale celkově vrcholy a špičky mezi všemi, tedy i největší Mercedesy, starší Ferrari a Lamborghini, která ale byla s luxusním, nikoli sportovním zaměřením. Když začnete závodit ve formuli, považujete sportovní automobil za jakousi pohádku. Konkrétní modely, po kterých jdu, nechci příliš vyzdvihovat, když jsem naposledy v rozhovoru pro Radiožurnál naznačil, o která Ferrari mám zájem, jejich cena se do třech měsíců v celé Evropě a následně i světě zdvojnásobila. Proč se to vše stalo je na dlouhou diskuzi samo o sobě, ale je to doložitelný fakt. Mou specialitou je, že jsem zatím vždy dokázal přesně odhadnout chování trhu třeba na 5-10 let dopředu, ale je to prostě pouze tím, že mám v hlavě soustavu a kombinace historického vývoje cen jednotlivých modelů, trendů, znám společenské vrstvy, které ve skutečnosti ten trh ovládají. Dále všechny správné faktory zasahující do cen, ne pouze počet vyrobených kusů a červenou barvu, jak určuje investiční vozy většina ostatních osob radících najednou investování do klasických aut, i když před pěti lety nákupy starých aut lidem rozmlouvali, právě v tu dobu, kdy to mělo největší smysl, dnes je všichni kupují za jakoukoli cenu a najednou si jako odborník připadá každý, takže se těším na moment, až opět dojde k situacím, které předpovídám.

Díky své práci si určitě užiješ cestování, kde jsi byl nejdál a co považuješ za zemi zaslíbenou, z hlediska kultury, životních podmínek, gastronomie, historie atd. Dokážeš si reálně představit život jinde, nebo jsi zcela spjatý s Prahou a Českou republikou, navzdory zdejšímu „ovzduší“?

Pro mne je hrotem lidské civilizace Japonsko. Myslím, že se tam budu celý život vracet, připadám si tam jako v paralelním světě. Je to jako číst sci-fi, natáčet historický film a poslouchat porno dohromady. Japonsko má vše, co jsem od něj očekával a ještě mnohem více. Žít bych dovedl v Osace nebo Kyotu. Nicméně po celé Anglii znám mnoho míst, kde se jak doma cítím již nyní. Dětské vzpomínky mám mimo Prahy i na Berlín a vyhovuje mi chvilková vzdálenost mezi nimi. Velmi dobře znám ale například Hong Kong a mám tam svá místa a přátele. Vyloženě citový vztah mám k Řecku a některým částem Itálie.

Při sledování tvého projevu na sociálních sítích je jasně patrné, že auta nejsou tím jediným, co komentuješ. Vyjadřuješ se často k ekonomické a politické situaci, ať už v naší zemi nebo v zahraničí. Jak moc tě tyto situace ovlivňují? Končí to pouze sdělením názoru na veřejnosti, nebo podnikáš nějaké konkrétní kroky?

Po zaměření na design jsem studoval právo, následně politologii a o tom vypovídá i směr, kterým se postupně směřuji na vstup do určité formy politického života. Zatím jsem odmítl členství ve dvou politických stranách a v jednom řekněme politickém uskupení z důvodu, že mí političtí přátelé nejspíše nepochopili můj reálný záměr a ten je reflektovat morální právo ve společnosti a psaném právu, nikoli se posouvat nějakým parazitním způsobem za soukromým profitem. Navíc mám vždy výhrady k pošetilým postojům jednotlivých politiků a celkově k programům stran. Uznávám myšlenku nebeského mandátu, pojem ze staré Číny. Mimo jiné je to božské oprávnění vládce vládnout zemi, jeho chápání vládnutí je tak v souladu se svědomím, spravedlností, přírodními zákony a ostatními dnes opomíjenými principy. Nikdy se nevzdám principů absolutní svobody, ale trpce chápu její nemožnost v lidské společnosti, z níž je převážná většina sobeckých ignorantů s nedostatečným intelektem a schopnostmi analyzovat ani základní dobro. Neexistuje-li ideální společnost, neexistuje ideální politika.

Četl jsi stanovisko BiggBoss k současnému stavu české společnosti? Já jsem to musel číst nejméně dvakrát a další den o tom přemýšlet, abych to uchopil tak, jak je to zřejmě míněno. Co si myslíš o těchto problémech ve společnosti? Jde podle tebe o vykonstruovanou vlnu strachu, nebo je za tím skryta reálná hrozba?

Pravdou bohužel je, že se jedná o vykonstruovanou vlnu strachu na základě reálné hrozby. Na jednu stranu nelze opomíjet fakt, že si za tuto situaci můžeme také sami. Díky socialistickým systémům v EU a politické zakázce USA na oslabení Evropy či destabilizaci blízkého východu a výhodnému boji o to nejdůležitější, tedy sféry vlivu. Neexistuje reálný podklad k tomu, chválit migrační vlnu, ale my jsme migrantům vytvořili na jejich území válku za účelem našeho zisku a současně jim naše systémy nabízejí sociální podporu a v podstatě je zvou. Tyto mechanismy nevznikly náhodou a tato vlna je dávno předpovídanou událostí. Neuznávám radikální argumenty ani na jedné straně, realita je, že islám je pro starou Evropu nebezpečný a ani největší lidumil s tímto faktem nic neudělá. Dalším faktorem jsou čísla, kde se jedná zatím o maximálně pár milionů muslimských migrantů, kteří často utíkají před radikálnější formou islámu, která vznikla díky operacím USA a NATO. Ale v Evropě již žije přes 50 milionů muslimů, a kdyby byl radikální každý, tak tady nejsme… Vybombardování států, kterým jsme dlužili peníze, prostě přineslo svou reakci a lze se i divit, vzhledem k rozsahu zločinných aktů způsobených naším západním světem, že je ta migrace reálně tak mírná vzhledem k počtu postižených lidí. USA je zodpovědné za nejhorší válečné zločiny moderní doby a největší masová vražedkyně všech dob nyní kandiduje na jejich prezidentku. Naše společnost pro změnu miluje hulváty, bolševické agenty a ti, kteří je nemilují, zase často poškozují zásadní morální principy touhou po socialismu, penězích bez práce, přerozdělování a zasahování do jednotlivých lidských životů. My jsme spoluzodpovědní za migrační vlnu, my jsme pomohli vytvořit válečný konflikt na úrovni rozkladu několika bohatých a suverénních států, kterým USA a čelní země EU dlužily příliš mnoho peněz, to je fakt, nikoli můj názor! Ti lidé k nám nyní logicky utíkají a k nim se přirozeně přidal každý, kdo touží po absurdním sociálním systému, který nese svou zodpovědnost na bezpráví vůči Evropanům stejně jako bombardování vůči Arabům. Není jen černá a bílá, primitivům znevažujícím utrpení lidí utíkajících před válkou bych vzkázal, že po akci následuje reakce. Těm, co sem migranty zvou, bych naopak doporučil nastudovat si historii a fakta, proč se Evropa muslimům brání po celou historii. Hrozba tady je šílená, ale osud nám vrací naše zločiny. Řešení migrační vlny spočívá v oslabení komunitárního práva pod úrovně národních států EU, okamžitém sabotování kroků USA-NATO proti Íránu, protože to je příprava na další část konvenční 3. světové války a zamezení systému přerozdělovat prostředky těch, kteří je vydělali, těm, kteří se na jejich získání nijak nepřičinili. Ve světě snů bych pak zavedl sankce vůči USA a Francii.
Se stanoviskem BiggBoss souhlasím a především jej akceptuji jako jedno z X stanovisek k obdobným situacím, která mají zaznívat, neexistují jednoduchá řešení, ale v tomto případě pouze politická a filozofická. Fakticky musíme měnit systém, na což stanovisko neodpovídá, jak ani nemůže, je to stanovisko v morální rovině, kterou bohužel masa nedovede vnímat. I přes svou velmi konzervativní povahu a soumrak parlamentní demokracie stále věřím v lepší zítřek.

Abych to odlehčil, pojďme si na závěr říct něco o hudbě, sleduješ/posloucháš tvorbu BiggBoss? Najde se někdo jiný z českých umělců, koho si vážíš? Pokud ne, co si rád poslechneš? Ať už doma u skleničky něčeho dobrého, nebo při jízdě autem.

Poslouchám převážně vážnou hudbu, poslední dobou mám i komicky kritické touhy slyšet například lesní rohy, tedy Vodní hudba mne dostává do kolen, dále cokoli od Mozarta, Vangelise, Wagnera a dalších skladatelů, kde je jednoduše kvalita pecek zaručena. Je také faktem, že většinu české tvorby pouze vnímám s úsměvem a z nostalgie. Samozřejmě i díky spolupráci mne baví PSH. Místa, kde nejčastěji poslouchám hudbu, jsou má auta a přirozeně se člověk v každém daném voze chová jinak a stejně tak jinak vnímá svět i okolí. V Mercedesu CL65 V12 Biturbo AMG poslouchám přísně německé a ruské disko a například v Bentley Brooklands si vychutnávám své životní skladby, ty jsou pro mne zásadní od Ennia Morriconeho.

Slovo závěrem.

Moc si vážím spolupráce s BiggBoss, je to skvělé médium, sestava svobodomyslných, tvůrčích a tolerantních lidí, kteří vytvářejí, co má smysl a nové generace tak dovedou ovlivnit významnějším způsobem než konvenční formy.
Děkuji za rozhovor.

foto: Tadeáš Plachý

foto: Jakub Novotný

Zed P