Logo text

Tatra JK 2500 > Elegantní přízrak, co nikdy nešel do výroby

AU T
26 07 2016

Vypadá jak šité na míru pro starou dobrou bondovku ještě s Seanem Connerym. Ve skutečnosti je to ale nadkrásná československá střela z 50. let 20. století, která na Zemi dodnes existuje v jednom jediném kusu. Za jejím zrodem stojí konstruktér Július Kubinský (ono JK v názvu) a příběh jeho naprosto luxusního dítěte je zajímavý a poněkud nešťastný. Tady je.

Poctivá DIY krása
Kubinský svůj zázrak navrhuje už na počátku 50. let, kdy ještě pracuje v brněnské Karose. Konstruuje ho po nocích a o víkendech u sebe v garáži a plně finišuje v podstatě „až“ v roce 1955. Oficiálně ho prezentuje přesně o tři roky později na veletrhu v Kopřivnici. Zcela pochopitelně slaví úspěch, všichni mluví a píší o supersportovním žihadle a celkově poměrně odvážném kroku, na který tu dosud nikdo neměl moc koule.

Výroba se ruší!
Kubinský je za hvězdu, společnost Tatra ho chce jako vrchního vývojáře a pro začátek počítá s výrobou limitované edice o pěti kusech. Tatrovka auto zuřivě testuje (140 koní pod kapotou) a Kubinský počítá i s celou řadou progresivních úprav. K happy endu ale bohužel stejně nedochází. Výroba je prostě nadobro zrušena, údajně čistě z finančních důvodů.

Láska na 13 let
Z potenciálního hitu se stává fantom v jediném provedení, s nimž Kubinský páchá na československých silnicích poprask celých 13 let. Na serveru auto.cz uvádí, že později s sebou už pravidelně vozil plachtu, aby jékáčko skrýval před náporem fascinovaných zvědavců. Údajně si trasu z Brna do Bratislavy dával s průměrem 93 km/h a z Brna do Olomouce za 128 km/h. Maximální rychlost se tak prý musela plížit k 200 km/h.

Zmizelá
Kubinský svou opečovávanou krásku nakonec prodává. Dodnes se neví, kdo auto skutečně koupil a kde konkrétně se tak nachází. Boží by bylo, pokud by tenhle článek napomohl k tomu, aby se Kubínského klenot vrátil zpátky na silnici. Radši se prosím mrkněte k sobě do stodoly, člověk nikdy neví.

Ondřej Čížek