Není nic jednoduššího než odbýt novou desku Wild Tides sarkastickým komentářem o plané touze po zaplněných vesnických kulturácích a s kamennou tváří dál zarputile tvrdit, že jste práh zařízení podobného ražení v životě nepřekročili. Stejně hloupé by ovšem bylo přechod kapely k češtině heroizovat jako vznešený pokus o přispění k záchraně našeho kulturního dědictví. Nebavíme se tady přece o bůhvíjak vysokém umění, bavíme se o písničkách. Jenže co vlastně dělá písničku českou? Toť otázka, na kterou Divoký přílivy hledají odpověď na albu Sbohem & šáteček skrz poetiku zlaté éry československého beatu a popu šedesátých a sedmdesátých let.
„Nesmrtelnost český písně týhle doby totiž, krom jejího neoddiskutovatelnýho propojení s tuzemskou avantgardou, spočívá i v absurdní realitě, že ač se z mnoha našich nejoblíbenějších písniček ve finále vyklubaly předělávky, přesto na ně nedáme dopustit právě kvůli tomu, jak geniálně byly svýma textama zasazený do kontextu života u nás,“ vysvětluje frontman Jakub Kaifosz, načež pokračuje: „Zakopaným psem celý týhle vtipný problematiky je si uvědomit, že textaři, na který se ve stínu velkých jmen interpretů dneska zapomíná, byli ve srovnání se svými zahraničními současníky na absolutně jiný úrovni práce s jazykem. A to se navíc jedná o jazyk, kterej oproti angličtině není zrovna z dvakrát nejzpěvnějších.“
Sbohem & šáteček, sbírku deseti písní, které produkoval Martin Přikryl, ale Přílivy nevnímají jako slepě zamilované a zbytečně anachronické smeknutí dobám minulým, nýbrž jako navázání na odkaz svých předchůdců, kterému v žádném případě nepřísluší upadnout v zapomnění.
„Fakt, že nám dnes přijde úplně normální vyzdvihovat u mnoha českých kapel jejich nečeskost či světovost, ať už to znamená cokoliv, jen jasně poukazuje na to, nakolik se štítíme odkazu naší vlastní tradice, která je nám přitom všem daleko bližší a nenucenou polohou,“ deklamuje Kaifosz.
„Je to ve finále vlastně takovej otevřenej protest proti týhle přihlouplý rétorice a póze. Není to deska, která by byla odzpívaná v češtině z pouhýho rozmaru. Sbohem & šáteček do posledního tónu ctí svoje kořeny tím, že z nich vychází tak doslovně, jak jen to rámec inspirace dovoluje. Jsou to písničky napsaný ze zášti k tomu, jak prachsprostě málo si vážíme a využíváme toho, co je pro nás charakteristický a přirozený.“
Sbohem & šáteček vychází 1. května skrz BiggBoss. Wild Tides ho společně s výjimečnými hosty pokřtí 16. 5. v pražském klubu Café V lese.
Vladimir 518 dodává:
“BiggBoss label už v minulosti několikrát koketoval s vydáváním hudby, která není hip hop. Neortodoxních projektů máme za sebou dost, ať to jsou WWW, Ježíš Táhne Na Berlín, Lucas Skunkwalker, Alyazovy kompilace Drops nebo třeba i kolaborace Lazer Viking / Sabrehart. Právě Wild Tides jsou tak další zásadní krok na cestě, která vede k určitý nový hudební subdivizi labelu. Na ní se bude moct stát cokoli a na to se hodně těším.
Tahle deska je možná míněná smrtelně vážně, ale já se u ní skvěle bavím. Miluju vrstvení a následný rozplejtání hudebních i kulturních odkazů, vtip, nadhled, i upřímný emoce, kterejch se tu muzikanti často bojí. A právě tohle všechno na albu Sbohem & šáteček od Wild Tides je."
Foto: © 2017 Jan Nožička – Headliner