Místo přilby sluchátka, místo auta hardware, místo kokpitu stůl, židle a obrazovka… Projekt Virtual GP vznikl v roce 2013, stojí za ním dva oddaní nadšenci motorsportu Vojtěch Novák a Lukáš Redl. Letos slaví 4 roky existence od svého zrodu, prodělal několik vylepšení, přesunul se do profesionální herny a pomalu utváří českou i zahraniční komunitu příznivců e-Sportu.
Počátky, vývoj a současnost Virtual GP nám nyní přiblíží jeden z jeho otců – Lukáš Redl.
Zdravím Tě, Lukáši, je mi velkým potěšením, že můžeme prostřednictvím tohoto rozhovoru přiblížit veřejnosti svět Virtual GP. Jsi jedním ze zakladatelů tohoto unikátního projektu, kdy tedy přišel první impulz pro stvoření počítačového světa formule a co přesně tomu předcházelo?
Ahoj Zede, nejprve bych ti rád poděkoval za tuto příležitost představit náš projekt. Celý projekt Virtual GP již budujeme několik let, ale samotný začátek se datuje někdy do roku 2012. Tehdy jsem již spolupracoval s herním pořadem RE-PLAY, který běží na televizní stanici Prima COOL. Cílem RE-PLAY nebylo však jen dělat herní pořad, ale také budovat komunitu hráčů, ukázat, že hraní není vůbec špatná věc, pomoci se zbavit různých mediálních mýtů a celkově dělat pro hráče maximum. Právě tehdy také začal rychle růst význam eSportu, a to ve své moderní podobě: velké turnaje, zajímavé ceny, medializace celé herní scény a tak podobně.
V té době se také v redakci řešilo, kterým směrem by se měla ubírat strategie RE-PLAY. Možností bylo spoustu, zejména v oblasti mainstreamových her jako Counter Strike, League of Legends či dalších, které ovládají svět eSportu. Jenže zároveň padla otázka, proč se pouštět do něčeho, co už existuje? Proč třeba nezkusit něco nového, neotřelého, v čem budeme odlišní a budeme si moci budovat vlastní cestu? A protože producent RE-PLAY, Vojtěch Novák, je stejně jako já velký fanoušek motorsportu a Formule 1, tak se na stůl dostal i nápad dát šanci virtuálním závodům.
Věděli jsme, že nejít do mainstreamu bude riskantní, ale podmínky pro takový pokus byly tehdy fantastické. Popularita automobilových závodů byla u nás tehdy na vrcholu, a to i mezi hráči. Končila éra šílených arkádových závodů a lidé spíše začali prahnout po něčem s puncem realističnosti. K tomu tu existovala poměrně solidní komunita nadšenců simulátorů jako rFactor. A své místo na trhu si začaly získávat tzv. simcade hry, kombinující zábavnost s realistickou fyzikou. Hráči zkrátka prahli po kvalitním pocitu řízení, po závodnickém adrenalinu.
Bylo jasné, že zaujmout lidi mimo tyto komunity bude těžké. A proto jsme k tomu přistoupili trochu jinak. Kromě kvalitního závodění jsme chtěli rovněž nabídnout i kvalitní zážitek pro diváky, a to prostřednictvím profesionálního vysílání, show, která bude diváky bavit od začátku až do konce, a nepůjde jen o samotnou akci, ale i věci kolem. To obnášelo dostat virtuální závodníky z pohodlí jejich domácích simulátorů do herny, usadit je vedle sebe a nechat je závodit na jednom místě. To otevírá celou řadu možností, najednou nemáte jezdce schované za avatary, ale ukazují svou tvář a lidé mají šanci je poznat, vidí tam opravdové lidi. A i to samo o sobě dodává závodům neuvěřitelnou atmosféru. Něco takového není vůbec typické pro svět virtuálního závodění.
Jak se liší vaše prvotní vize s podobou, kterou má projekt dnes? Tedy bezpochyby realistický a profesionálně pojatý šampionát F1 se všemi náležitostmi.
Tak ta první sezóna byla spíše testovací, jak se vše uchytí a jak celý projekt budou lidé vnímat. I proto jsme se rozhodli se soustředit zejména na samotné základy. Naučit se pořádat závody, připravovat kvalitní přenosy a zajistit to i technicky. Od té doby prochází Virtual GP každoročně významnými změnami, a i naše vize se neustále rozvíjí s rostoucími možnostmi.
V prvním ročníku jsme zvolili hru F1 2014 od Codemasters, oficiální hru Formule 1. Není to špičkový simulátor, spíše simcade hra, která má blízko k mainstreamu a to nám tehdy pomohlo nalákat první závodníky a diváky. Od druhé sezóny jsme přešli na Assetto Corsa, což je vysoce realistický simulátor, který si už každý doma nezahraje. Na naučení se je potřeba mít čas a trpělivost. Ale pro sim racingové jezdce jde o pořádnou výzvu, kvůli které pak do šampionátu jdou. Kromě toho druhý ročník přinesl také sponzory, větší důraz na mediální stránku a celkově kvalitní základnu pro organizaci závodů. Naopak třetí ročník se zase soustředí na diváky, tedy na přenos a samotné studio. Nově máme k dispozici pódium, vlastní místnost pro režii nebo lepší webkamery.
Navíc neustále nasloucháme jak jezdcům, tak i divákům. Velkou inspirací jsou pro nás přenosy závodů Formule 1 z Velké Británie. Přeci jen anglické sportovní přenosy patří mezi světovou špičku, mají spoustu talentovaných a nadšených lidí. A to je i náš cíl, jelikož pokud lidi něco baví, tak vše může skvěle fungovat a posouvat se vpřed. Máme radost, když nás diváci chválí, že naše závody a přenosy jsou mnohdy i lepší než skutečné závody v televizi. Je to skvělé, protože ve světě eSportu se zatím nemáme čeho chytit, pokud jde o profesionální úroveň virtuálního závodění.
Snažíte se o vytvoření komunity počítačových závodníků a zvýšení zájmu o motorsport obecně. Jsou vaše ambice vyšší? Například využití virtuálního prostředí k přípravě jezdců pro vstup na skutečný závodní okruh. Jak by podle tebe mohl vypadat proces přechodu jezdce od počítačového stolu za volant závodního stroje?
Rozhodně se snažíme komunitu vybudovat, spojit tak fanoušky různých her a také přilákat diváky skutečných závodů. Naší ambicí je vybudovat z Virtual GP závodnickou platformu a organizovat celou řadu závodů, na různých hrách a simulátorech a pro kohokoliv, kdo se bude chtít přidat. Zároveň také pomocí sim racingu získat místo v profesionálním eSportu, zvýšit povědomí potenciálních partnerů a automobilek o virtuálním závodění obecně.
Naštěstí čím dál více lidí si začíná uvědomovat propojenost mezi virtuálním a reálným světem. Stačí se podívat právě do Formule 1, kde se simulátory staly již běžnou součástí továren týmů. Obsahují totiž velice realistické fyzikální modely vozů, pneumatik, aerodynamiky, počasí a tak dále. Data z virtuálního prostředí se pak využívají při vývoji a testování. Navíc většina dodavatelů simulátorů je pak nabízí na trhu počítačových her. Většina simulátorů co si můžete pořídit má tedy stejný základ jako software, který mají automobilky a závodní týmy ve svých továrnách. Liší se pak jen absencí detailních hodnot určených pro vývoj, ale jezdec rozdíl skoro nepozná.
Díky tomu víme, že je možné se přiblížit soutěži jako GT Academy. Ta ve spolupráci s Nissanem jako první nabídla možnost virtuálním závodníkům se prosadit i na skutečné závodní trati. Kdokoliv se orientuje alespoň trochu ve světě mezinárodních závodů, jistě bude znát jméno Jann Mardenborough. Nebo například i současný pilot stáje Red Bull ve Formuli 1 Max Verstappen je známý tím, že má odjeto spoustu virtuálních závodů, čímž má obrovskou výhodu, protože tyto zkušenosti se na kvalitním simulátoru zkrátka počítají, rozumí pak lépe rozdílu mezi virtuálním a reálným světem, a to je pro závodní týmy dnes důležité, jak nám potvrdil v exkluzivním rozhovoru i Toto Wolff, šéf stáje Mercedes ve Formuli 1.
My máme to štěstí, že v letošním roce můžeme těm nejlepším poskytnout zajímavé možnosti. Vítěz celého šampionátu dostane testovací den s Formulí Renault v barvách stáje Effective Racing. Tato formule má výkon přes 200 koní a jde o opravdu rychlou formuli, která je mezi juniorskými závodníky nesmírně populární. Druhého v pořadí pak čeká testování závodní motokáry u týmu JOKA Racing ve spolupráci s Dominikem Stříteským a EasyKart. Navíc také někteří naši jezdci se již na reálných tratích angažují. Richard Chlad se účastní středoevropského FIA CEZ šampionátu, Daniel Liščák se pak letos úspěšně prosadil ve vytrvalostním šampionátu motokár. A dříve u nás jezdil i Petr Semerád, ze slavné rodiny Semerádů, ten dnes závodí s formulemi a také s rallye vozy.
Virtual GP má dosah i za hranice České republiky. Máte komentátory a redaktory z Velké Británie, jak došlo k zahraniční spolupráci? Mohou se k vám připojit závodníci z celého světa, nebo je veškerá jezdecká aktivita zatím soustředěna ve vašich prostorách? Má vůbec váš projekt obdobu v jiných zemích kromě České republiky?
Jednak již od samého začátku v našich závodech nastupují i Slovenští závodníci, z čehož máme velkou radost. Pro ně je cestování neskutečně náročné, ale pokud jim za to stojí na naše závody dorazit a chtějí se jich účastnit, pak asi děláme něco dobře. Takže to je pro nás velice důležité. A také jsme si všimli, že kdokoliv ze zahraničí měl možnost se o našem projektu něco dozvědět, tak vždy naše snahy oceňoval. Jelikož je cílem vytvořit platformu pro organizování závodů, tak proč se zaměřovat pouze na Českou republiku a Slovensko? Díky internetu to dnes není problém. A proto již chystáme několik závodů na zimu, kam se budou moci připojit závodníci z celého světa.
A abychom připravili půdu pro tyto závody, bylo třeba přibrat komentátory a redaktory ze zahraničí a souběžně s českým obsahem tvořit i ten anglický. Měl jsem to štěstí před několika lety produkovat video magazín o Formuli 1 pro jeden přední britský web o motorsportu, díky čemuž jsem získal celou řadu kontaktů mezi fanoušky. A právě mezi nimi jsme hledali pomoc. Opět jde vysloveně o silnou komunitu lidí, kteří si navzájem pomáhají a díky tomu nebylo těžké najít zajímavé kandidáty a opravdové talenty, kteří jen čekají na správnou příležitost. Například jsme tak narazili na dnes našeho hlavního komentátora, Matta Gallaghera, kterého možná někteří znají z YouTube jako xMattyG a také moderátora WTF1. Mimochodem právě WTF1 jsme si na jeden závod pozvali a měli závod kompletně vysílaný živě v angličtině a to právě na Facebook stránku WTF1, která má přes 270 tisíc lajků a byl to velký úspěch, ze kterého máme radost ještě teď!
V době, kdy jsme začínali, si troufám říci, že ve světě nic podobného ani nebylo. Z logistických a technických důvodů to není vůbec jednoduché zorganizovat. Počítač, volant a pedály pro každého jezdce, komentátoři, studio, pódium, profesionální přenosy s různými sestřihy a grafikou, to je hodně velký unikát. Až v letošním roce se objevují různé online akce, které se snaží něco takového napodobit. Nejblíže byl Vegas eRace, pořádaný Formulí E, ale to byl jednorázový závod. V současnosti pak něco zajímavého připravuje tým McLaren, a i samotná Formule 1. Celý ten svět virtuálního závodění se tak posouvá pomalu ke statusu eSportu a těšíme se, co budoucnost přinese.
Dostáváme se tím k jedné z hlavních věcí – prostory. Jak bys srovnal zázemí a vybavení, které jste měli k dispozici na začátku a které máte teď? Rozrostl se i váš tým organizátorů, redaktorů a počet sponzorů?
Nové prostory byly pro nás všechny tím největším lákadlem do nové sezóny. První dva roky jsme byli v malé herně na Praze 5, kde nebylo možné žádný způsobem přemýšlet o nějaké expanzi či kvalitním technickém zázemí. Když se pro RE-PLAY objevila možnost přestěhování se do nového studia v rámci Funareny na Praze 4 a díky úžasným fanouškům, kteří na přestavbu přispěli přes neuvěřitelných milion korun, bylo možné postavit studio dle našich představ. Nyní máme prostory, o kterých se nám dříve ani nesnilo.
K dispozici nyní máme dvě prostorné místnosti s počítači, celkem pro dvanáct závodníků. Dále pak pódium včetně hlediště pro diváky, a hlavně speciální režijní místnost s veškerou vysílací technikou a komentátorským stanovištěm. Díky tomu jsme mohli udělat výrazný krok vpřed v kvalitě vysílání. Nyní se i můžeme pohybovat po celém studiu, aniž bychom rušili jezdce, což vyhovuje kameramanům, fotografům a tak dále. Díky pódiu máme pak skvělé místo, kde mohou jezdci slavit své úspěchy a kde se mohou podělit o své pocity s diváky prostřednictvím rozhovorů.
Sestava jezdců se v průběhu let samozřejmě měnila, na straně organizátorů je to o něco stabilnější, ale spíše lidí přibývá, jelikož i počet úkolů roste – třeba jako letos především kvůli vícejazyčnosti. Největší rozdíl je však vidět právě u sponzorů. Zatímco v prvním roce byl jen jeden hlavní partner šampionátu, loni jsme již měli deset sponzorovaných stájí. V letošním roce je jich dokonce jedenáct, navíc doplněných menšími sponzory pro celou soutěž a také mediálními partnery.
Jaké využíváte simulátory, co vyhovuje vám a co zase naopak jezdcům? Jezdí se závody pouze F1 nebo je možné závodit i s cestovními vozy? Můžete si simulátor přizpůsobovat dle svých potřeb, jaké jsou v tomto směru možnosti?
Jedním z nejtěžších úkolů je právě volba správného simulátoru. V současné době se nejvíce věnujeme simulátoru Assetto Corsa, který patří k tomu nejlepšímu, co se dá koupit. Má sice své mouchy, ale nic není dokonalé. Z hlediska přenosů je to skvělé, můžeme se na trať dívat prostřednictvím virtuálních televizních kamer, můžeme dát vozům vlastní skiny, tedy jejich zbarvení a dodat jim loga sponzorů. Máme k dispozici televizní grafiku a je tam celá škála upravitelných nastavení, které nám výrazně usnadňují celou organizaci. Ona právě upravitelnost je pro nás naprosto klíčová. Zatímco menší ligy nadšenců nemusí vlastní sponzory řešit, u nás jakožto komerčního projektu je nutností mít možnost dát na auta loga našich sponzorů.
Kdykoliv se však na trhu objeví nová hra, která nás zajímá, tak ji pořádně otestujeme. Musí být dobrá pro jezdce, musí tedy mít kvalitní fyzikální model, kolizní model, musí fungovat po internetu, pak také zkoumáme možnosti vysílání, možnosti organizování závodů a samozřejmě upravitelnost, na které jsme tak závislí. Například oceňujeme i to, když nezávislý vývojář je schopný vytvořit nějaký plugin, doplněk do hry, a například dodat nové možnosti televizní grafiky nebo jednoduchou aplikaci pro nastavení zastávek v boxech. S některými vývojáři jsme i v přímém kontaktu.
Je pravda, že zatím jsme se věnovali převážně formulím, ale na různých akcích a v online závodech jsme již zkoušeli i cestovní vozy. A baví nás. Do budoucna bychom rádi rozšířili naše obzory, zkusili i více kategorií vozů a tím nabídnout našim fanouškům a divákům něco netradičního. Rozhodně cestovním vozům jako takovým se budeme do budoucna hodně věnovat. Vidíme, že to patří k tomu nejpopulárnějšímu mezi příznivci závodů, ale zajímají nás i historické kousky a prototypy.
Kolik máte za sebou odjetých sezón a čím se od sebe jednotlivé sezóny odlišují? Jakou dostáváte zpětnou vazbu od jezdců, kteří nastupují do vašich závodů pravidelně nebo od jezdců, kteří jezdí na skutečných strojích?
V letošním roce jedeme již třetí ročník šampionátu Virtual GP. Samotný základ je od začátku stejný, tedy alespoň 10 jezdců soupeřících proti sobě ve 12 závodech. Ten s největším počtem bodů po posledním závodě pak získá titul. Tedy vše tak, jak to normálně v závodech chodí. Největší změny pak byly zejména v jiných věcech, jako simulátory, přesun do studia a tak podobně.
Zpětná vazba je pro nás velice důležitá. Co se týče jezdeckých záležitostí, tam právě spoléháme zejména na naše závodníky. To oni závodí, takže jim nasloucháme. A protože naše jezdce to opravdu baví a jsou za existenci Virtual GP rádi, tak se zapojují a snaží se pomoci. Stejně tak důležitá je ovšem i zpětná vazba od diváků. Právě pro ně jsou určeny naše přenosy a celý projekt by bez nich ani nemohl existovat. Snažíme se tedy nejen sledovat reakce našich fanoušků, ale zároveň se s nimi pokoušíme komunikovat. Cílem je spokojenost všech stran a naštěstí všichni chtějí to samé, tedy zajímavé, napínavé a férové závody.
Záběry z nedělního závodu na okruhu Mugello – Itálie
Rád bych se také zeptal na finanční stránku věci. Úroveň, na jakou jste svůj projekt dostali, se určitě neobejde bez investic a podpory sponzorů. Kdo tedy sponzoruje vás jako Virtual GP a jak mohou z účasti v šampionátu profitovat samotní závodníci?
Vzhledem k rozsáhlosti celého projektu, profesionálnímu vysílání, technickému zázemí, a i počtu lidí je jasné, že bez peněz se to zkrátka neobejde. Virtual GP je komerční projekt a může žít právě jen díky sponzorům, kteří platí startovné za jednotlivé stáje. To vše pak jde do chodu studia, investic do režie přenosů, organizace šampionátu a do vylepšení celého projektu.
V letošní sezóně máme celkem 11 stájí, každá sponzorovaná jednou společností. Máme partnery ze světa technologií, ale nechybí ani výrobce energy drinků či telekomunikační společnosti. Namátkou například Acer Predator, Avast, Big Shock, T-Mobile a další. Dále máme hlavního partnera, společnost Thrustmaster, která má zároveň vlastní stáj a rovněž slouží i jako dodavatel volantů a pedálů. Nechybí ani mediální partneři nebo i sponzor virtuálních pneumatik, kterým je Hankook. Se sponzory to však není jen o penězích, snažíme se s nimi spolupracovat, hledat společnou řeč ohledně virtuálních technologií, simulátorů, eSportu a populárních témat současnosti.
Samozřejmě peníze jdou také zpět do jezdců. Ačkoliv jsou věcné ceny vždy příjemné, nějaké prize money, tedy finanční ocenění, jsou ve světě eSportu zcela běžné. Proto jsme se rozhodli dát věcné ceny jako ceny za finální výsledky šampionátu a finanční odměnu dávat třem nejlepším za každý odjetý závod. Vítěz závodu od nás dostane vlastní pohár a k tomu 4000 Kč. Druhý v pořadí obdrží 2000 Kč a třetí 1000 Kč. K tomu jezdcům proplácíme cestovní náklady. Samozřejmě kromě toho jezdci dostávají i mediální hodnotu – objevují se na kamerách, absolvují rozhovory, jsou zmínění na webu či sociálních sítích. A zejména pak letos, když jsme se vrhli na mezinárodní scénu.
Zleva: Michal Šmídl, Martin Štefanko, Vojtěch Polesný
Co tedy musí člověk udělat pro to, aby si mohl vyzkoušet závodění ve Virtual GP, případně se dostat mezi pár vyvolených, které můžeme označit za profesionální jezdce?
Nejlepší je sledovat náš Facebook nebo web, kde vždy zveřejňujeme informace o chystaných závodech. Dále zásobuji čerstvými informacemi i svůj osobní Twitter. Právě přes zimu budeme pořádat online závody, což bude vůbec nejsnazší možnost, jak u nás soutěžit. Kdo by pak chtěl zažít závody přímo ve studiu, je možné, že se také bude něco konat. Naposledy jsme pořádali launch párty k novým hrám F1 2017 a Project CARS 2 a byly to opravdu skvělé závody. Navíc dnes již turnaje dělíme na kategorie pro profesionály a amatéry, takže i ti, kteří nejsou ostřílení matadoři virtuálních závodů, mají šanci něco vyhrát. Závody jsou pro ně kratší, jednoduché a hlavně s možností pomocníků.
Pokud by se však někdo chtěl kvalifikovat do našeho hlavního šampionátu, tak už je třeba počítat s tvrdou konkurencí, kde mohou rozhodovat setiny či tisíciny sekundy. Letos se bude kvalifikace konat právě u nás ve studiu a rádi bychom připravili trochu náročnější program než jen závody na čas, ale konkrétní formát zatím nemáme připravený. Vše odhalíme až po skončení aktuální sezóny, což bude 21. října na herním veletrhu FOR GAMES, kde se bude konat poslední závod sezóny.
Otázka na závěr, jak vidíš budoucnost Virtual GP? Plánujete nějaký další rozvoj a rozšíření spolupráce?
V krátkodobém horizontu nás čeká příprava zimního programu. Chceme uspořádat nějaké online závody a možná i kratší šampionáty či soutěže. Stejně tak nás čeká plánování a příprava programu na celou příští sezónu, máme několik zajímavých nápadů. Celkově bychom se chtěli přiblížit k vizi mít z Virtual GP platformu a nesoustředit se jen na jeden šampionát. Ten však rozhodně zůstane jako takový „klenot“ a ukázka toho, co všechno umíme. K tomu se rovněž chceme konečně naplno zapojit na mezinárodní scéně, jelikož odezva lidí zatím byla velice pozitivní. A také bychom rádi získali na svou stranu některou z automobilek. Letošní zima tak bude pro naši budoucnost velice důležitá.
Lukáši, díky za rozhovor!
Zed P
foto: Juraj Hrenák