Dne 1. října úderem 22 hodiny skončila výstava KMENY 90. V Uměleckoprůmyslovém muzeu vítala návštěvníky po více než tři měsíce a její celková návštěvnost činí 28 633 osob. Předčila tak doposud nejnavštěvovanější výstavy, jakými byly Alfons Mucha – Český mistr Belle Epoque nebo Obrazy mysli / Mysl v obrazech. Největší exponát – Růžový tank, se těšil z permanentního zájmu lidí, stal se také častým předmětem debat nejen na sociálních sítích.
Výstava KMENY 90, která přiblížila publiku alternativní subkultury 90. let, si na své konto připsala hned několik kladných bodů. Předně dokázala přilákat více než 28 tisíc lidí, což je nejvyšší počet od doby, kdy se dá doložit návštěvnost jednotlivých výstav. Jednalo se především o mladé publikum, jež navštěvovalo také komentované prohlídky a další doprovodný program: projekce, přednášky, DJ sety, divadelní představení a koncerty tematicky spjaté s 90. lety. Právě díky tomu vzbudila výstava ohlas na sociálních sítích, kde zájem o KMENY 90 podpořil vizuálně atraktivní a nepřehlédnutelný Růžový tank. Častým návštěvníkem výstavy byly také školní skupiny, které využívaly nabídky edukačních programů, a rodiče s dětmi, jež přilákala dětská vernisáž a nabídka workshopů.
Podle ředitele Moravské galerie Jana Presse je jedním z hlavních úspěchů výstavy velkolepý opening, který se konal na ulici Husova. „Nešlo jen o překonání návštěvnosti a tržeb ze vstupného, výstava byla cenná také v tom, že ukázala jiný druh kurátorské práce. Pro muzeum není právě typické, že se věnuje muzealizaci ještě nedávno živého fenoménu 90. let. V tomto směru chceme být mnohem blíže nedávné minulosti a místy také budoucnosti, kterou můžeme naším prostřednictvím predikovat,“ komentuje dále Press.
Radost z úspěchu výstavy má také její kurátor Vladimir 518, na jehož komentovanou prohlídku v poslední otevírací den dorazilo 440 lidí: „Samozřejmě mě těší vysoká návštěvnost výstavy, ale ještě větší radost mi dělá prostý fakt, že se podobně náročný projekt vůbec podařilo dát dohromady a zdárně ho dotáhnout až do konce. Pro mě osobně to byl velký zážitek.“
Na KMENY 90 lákal také největší exponát zasazený do veřejného prostoru – Růžový tank Davida Černého, který se za účelem výstavy podařilo transportovat z Vojenského historického ústavu v Lešanech u Prahy. Ukázalo se, že tank, který je dnes především uměleckým dílem reagujícím na politickou situaci na začátku 90. let, stále vzbuzuje emoce související s historickými událostmi v letech 1945 a 1968.
Na potřeby návštěvníků reagovala Moravská galerie zpřístupněním výstavy v posledním měsíci jejího trvání i v úterý, kdy bývá běžně zavřeno. Tuto nešťastnou situaci, která vznikla jako reakce na seškrtání provozního příspěvku v 90. letech, vedení galerie intenzivně řeší, čehož je zpřístupnění KMENŮ důkazem. Chybějící milion korun se však zatím nepodařilo získat. Vysokou návštěvnost výstavy KMENY 90 podpořil také speciální dernisážový program sestavený z komentovaných prohlídek a workshopů, po tyto dny bylo otevřeno do 22 hodiny večerní, výstavu v průběhu dernisáže vidělo 2 639 návštěvníků.
BiggBoss