O sprejerovi jménem CAP toho bylo dost napsáno. Všichni víme, že je to ten zlej co ničil v dokumentu STYLE WARS barevný prácičky kolegům, a to svým stále se opakujícím throw up nápisem. Víme, že je to ten východní němec, kterýmu není nic svatý…Je to jedna z možností, jak chápat jeho kontext v historii graffiti. Jestli má smysl znovu popisovat osobu writera jménem CAP, je dobré si definovat co pro nás znamená tvorba graffiti. Pro většinu writers i veřejného publika je graffiti vytvářením jména či crew, tvarování písmen, řešení kompozic, tlouštky linií, tvorba srandovních panáčků, barevných variací, umísťováním jména na zdech, vlacích, dobrodružství, sport, poslání, politický názor, sjíždění vln pop kultury atd. atd.
V poslední době lze zaznamenat i snahy writers po celém světě, rozvíjet své „pouliční umění„ na půdě galerijních institucí. Nerad bych se zde rozepisoval na toto téma. Ale je spíše komické jak Evropa opakuje 30 let starý scénář z dokumentu STYLEWARS, který zaznamenává zrod syrového graffiti přes jeho zdokonalování, rozvíjení až po pád končící čistými soupravami metra a vykleštěnými pracemi writers v newyorských galeriích. Dalo byse říci, že sprejera jménem CAP potkal stejný osud. Je tady ale několik větších ALE!
CAP patří k vůbec první generaci newyorských writers. Se svým jménem SARGE 34 začal „značkovat“ ulice Bronxu od roku 1976, později v roce 1978 změnil své jméno na již legendární CAP 1. Kolem let 1980 a později patřil k nejzásadnějším bomberům ulic New Yorku. Jak hlásá nadpis článku, definice jeho práce nebylo umění, ale bombing. Podstata graffiti ve svých počátcích nebyla chápána tak, jak byla později vylíčena Henry Chalfantem (v již zmiňovaném fimu STYLE WARS), tedy jako jakési umělecké dobrodružství. Šlo o cílené značkování, vymezování prostoru, působení pomocí své značky. Toto vymezování používali většinou kriminální gangy (dle vizáže a způsobu projevu CAP 1, nepochybuju že nebyl jejich členem). Nebyl rozhodně jediný a jeho účast v dokumentu STYLE WARS se dá pochopit jako vložení negativní postavy „darebáka“ do romatického scénáře dokumentu, který líčí realitu New Yorského metra jako uměleckou hip hop utopii. Ve skutečnosti, jak CAP 1 poznamenává na svých stránkách, byla realita poněkud drsnější a syrové značkování, přejíždění a ohraničování teritorií, bylo spíše podstatou fenoménu graffiti a s ním spojených kriminálních gangů. CAP 1 sice patřil k nejagresivnějším aktérům, ale byl také členem několika crews (TC5, TBB, WILDTYLE, KINGS DESTROY..) a respektoval mnoho jiných writers.
Jedna z jeho hlavních charakteristik je, zřejmě nechtěný a pro mě nejcennější, nulový vývoj jeho tvorby. Svůj throw up opakuje beze změny od roku 1976. Jeho působení v galeriích je ojedinělé a dá se považovat spíše za omyl, než kurátorské uchopení jeho práce. CAP 1 se poslední dobou pokouší také o tvorbu obrazů (názor na ně si můžete udělat sami). Jako jeden z úspěchů uvádí tvorbu vlastního půllitru na pivo v roce 2002, poté několik návrhů triček a pomalování bot na snowboard. Na svých www stránkách má i kategorie jako piecy na sněhu))). Tyto projekty spíše působí úsměvně a nijak nemůžou posunout vnímání jeho osoby jako krále bomberů a jednoho z opravdových pioneerů a tvůrců graffiti. Toto prvenství je dáno do jisté míry neschopností přizpůsobovat se trendům a konstruktivně budovat kariéru ve street art biznisu.
Jeho osoba je žijící definice graffiti a jeho tvorba ukazuje rozdíl mezi přístupy generací dnešních a minulých graffiti tvůrců.
<%reklama%>
Style Wars feat. CAP 1
mosd